Welkom op de site van onze Nordic Walking Club "Uit de losse pol(e)s". U vindt hier algemene informatie over onze club als uitnodigende prikkel om Nordic Walking al even enthousiast als wij te gaan beoefenen.

Voor de leden is er een besloten pagina, met daarop nuttige clubinformatie en een fotoarchief.

 

Veel plezier!

Nordic Walking

Geschikt voor jong en oud, met of zonder beperkingen en ongeacht het fitheidsniveau.

Nordic Walking is een intensieve manier van wandelen met weinig blessures. Dit komt doordat het gebruik van veel lichaamsdelen direct zorgt voor minder druk op de gewrichten, waardoor je minder snel last hebt van je enkels, knieën, heupen en rug.

Behalve de beenspieren, train je bij Nordic Walking ook de armen, de nek, de schouders en de bovenrug. Met het trainen van deze spieren kunnen chronische klachten als rugpijn en RSI worden voorkomen. Daarnaast werkt Nordic Walking erg goed tegen overgewicht. Door intensief gebruik te maken van alle spieren in het lichaam worden veel calorieën verbrand. Nordic Walking verbetert het uithoudingsvermogen aanzienlijk. Je voelt je een stuk fitter en bent minder vaak vermoeid.

(bron: www.step-one.to)

 

Welke pole lengte heb ik nodig?

De lengte van de stokken is erg belangrijk. De juiste lengte is afhankelijk van de lengte van de gebruiker. Er is een eenvoudige rekensom: 0.68 maal de lichaamslengte is de lengte die u nodig heeft.

(bron: www.step-one.to)

Poles


Nordic Walking vs wandelen

  • De hartslag stijgt met ongeveer 13%
  • Het energieverbruik stijgt met 20%, bij een snelheid van 5½ - 6 km/uur
  • Verbranding van 400 kcal/uur (280 kcal/uur bij sportief wandelen)
  • Nordic walking verzacht eventuele nek- en schouderpijn
  • Knieën en gewrichten worden minder belast
  • Een beter evenwicht door gebruik van de poles 
    (bron:finlandsite.nl)

De Techniek

Het 'nordic walken' vereist een speciale looptechniek. Wanneer u dit niet goed uitvoert zal het niet direct een negatief trainingseffect hebben, maar door de juiste techniek aan te houden benut u ten volle alle voordelen van het nordic walken.

Maak grotere passen dan bij gewoon wandelen, waardoor het effect van het afzetten wordt benut. Rol uw voeten goed af van de hak naar de punt van de tenen.
Zorg voor de juiste houding: sta iets voorover gebogen alsof u tegen de wind in moet lopen en hou uw buikspieren goed aangespannen. Houd uw borst vooruit en ontspan uw schouders.
Maak een stap naar voren op hetzelfde moment dat u zich afzet met de stok. Zo komt de stok verder naar achteren. Laat de hand los tijdens het afzetten, waardoor de stok in een lus om uw pols hangt. Aan te raden is om een cursus te volgen.

(bron: www.step-one.to)

 

I love nw

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord: 
 Onthoud mij op deze computer